Stichting Veilig Onderwijs
Wensboom actie

Stel je eens voor dat je iemand een klein beetje vrolijker zou kunnen maken…

Op een stralende dinsdagmiddag werden Gerard, Ingrid en ik (Natasja) hartelijk ontvangen op basisschool de Ackerweide in Pijnacker. Dit was het langverwachte moment waarop we een aantal wensen van de kinderen, die ze hadden ingevuld voor onze (kerst)wensboomactie, in vervulling konden laten gaan.

In december stond er op de Ackerweide een kerstboom, waar de kinderen kaartjes kregen om hun wensen op te schrijven, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. We ontvingen talloze prachtige, ontroerende en soms grappige wensen. Samen met Annelies van de Ackerweide hebben we een selectie gemaakt uit al deze wensen, die we vervolgens hebben laten uitkomen.

Vooral de wensen van enkele kinderen die iets wensten voor een klasgenootje raakten ons diep, en we lieten deze kinderen hun wens persoonlijk aan hun klasgenootje overhandigen.

Het leverde zoveel mooie momenten op, gewoon op een doordeweekse dinsdagmiddag in februari. Met een glimlach en soms ook een traan hebben we veel kinderen gelukkig kunnen maken. We zijn ervan overtuigd dat deze actie voor herhaling vatbaar is. We willen alle kinderen van de Ackerweide bedanken voor hun prachtige wensen, en een speciale dank gaat uit naar Annelies voor haar hulp.

Dankzij een gulle donatie van Airproducts uit Rotterdam, die we afgelopen zomer hebben mogen ontvangen, hebben we deze wensen in vervulling kunnen laten gaan.

Uitreiking People Help the People Award  2023

StilleStrijd 20 december 2023.

Op een grijze, regenachtige dag in Den Haag, schitterde de kaarsjes op het moment van erkenning toen Saskia Stolz de People Help the People Award in ontvangst nam. Te midden van een ontroerende bijeenkomst, tijdens de onthulling van het indrukwekkende beeld ‘Stillestrijd‘, werd Saskia geëerd met de People Help the People award door Gerard en Ingrid van Beelen en Natasja Huisman van Stichting Veilig Onderwijs.

Het monumentale kunstwerk ‘Stille Strijd’, gecreëerd door Saskia Stolz van het Power of Art House, vond zijn tijdelijke thuis in Den Haag onder het toeziend oog van burgemeester Jan van Zanen. Dit krachtige kunstwerk heeft als doel het taboe rond depressie en zelfdoding onder jongeren te doorbreken en een open gesprek op gang te brengen.

Oorspronkelijk geïntroduceerd op het Museumplein in Amsterdam, reist dit imposante beeld sindsdien door Nederland. Met een hoogte van zo’n 2,5 meter en een lengte van 4 meter, trekt het opvallende gele kunstwerk van verre de aandacht.

Het Power of Art House brengt met het kunstproject ‘Stille Strijd’ het belang van het doorbreken van taboes rondom depressie en zelfdoding onder de aandacht. Het beeld van een gebogen jongen, kleurrijk en groots, symboliseert de innerlijke strijd die veel depressieve jongeren doormaken. Depressie blijft vaak in stilte gehuld, terwijl openheid juist van onschatbare waarde is om de isolatie te doorbreken. Dit kunstwerk schreeuwt om aandacht.

Speciale dank gaat uit naar de firma Flexicon, die ook dit jaar weer bereid was om de award voor ons te maken.

Stillestrijd

Predicaat Sociaal Veilige School voor de Roncallischool

Geweldig nieuws om te delen! De Roncallischool in Zeddam heeft op 23 oktober het predicaat “Sociaal Veilige School” ontvangen van Stichting Veilig Onderwijs.

Dit is een welverdiende erkenning voor hun toewijding en inzet om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.

Een compliment aan de directie, docenten, leerlingen, ouders en alle anderen die hebben bijgedragen aan dit prachtige succes. En natuurlijk ook een compliment aan  de beleidsmedewerker van onze stichting Hettie Sipman, die samen met de school gewerkt heeft.

Dit is wederom een inspirerend voorbeeld van wat er mogelijk is wanneer we ons inzetten voor sociale veiligheid in het onderwijs. We zijn trots dat we de Roncallischool het predicaat hebben kunnen geven en kijken uit naar nog veel meer succesverhalen zoals deze.

Kindcentrum De Wijde Blik Hilversum ontvangt predicaat sociaal veilige school

Met trots en vreugde ontving Kindcentrum De Wijde Blik in Hilversum op dinsdag 20 juni 2023 het predicaat “Sociaal Veilige School”! De directeur is terecht trots op deze erkenning, en samen met de beleidsmedewerker van Stichting Veilig Onderwijs hebben ze hard gewerkt om het Sociale Veiligheidsbeleid van de school te optimaliseren. Een welverdiende bekroning voor hun inzet en toewijding!

Sociale veiligheid op school is een veelzijdig en dynamisch vraagstuk. Het overstijgt simpelweg het opstellen van regels en afspraken. Het vergt een doordacht en weloverwogen beleid dat nauwkeurig wordt afgestemd op de dagelijkse realiteit. Het is een voortdurende cyclus van monitoren, evalueren, bijstellen en opnieuw toetsen. In deze moderne tijd stelt de overheid hoge kwaliteitseisen aan scholen via de Wet Sociale Veiligheid op School, waarbij de inspectie een waakzaam oog houdt op de uitvoering van dit beleid en de overeenstemming met de praktijk.

Natasja Huisman

Veilig Onderwijs voor iedereen!

Op woensdag 14 juni was een bijzondere dag voor Stichting Veilig Onderwijs, want we mochten een mooie donatie ontvangen van het gewaardeerde bedrijf Airproducts, vertegenwoordigd door de heer Adrian Aparaschivei. Samen met onze gewaardeerde en zeer betrokken Gerard en Ingrid van Beelen reisden we af naar het bedrijf in Rotterdam, waar we met open armen werden ontvangen.

Airproducts heeft een nobel initiatief waarbij ze een gulle bijdrage schenken aan een goed doel, zodra ze een belangrijke mijlpaal op het gebied van veiligheid bereiken. Een toegewijd team van medewerkers bepaalt zorgvuldig welk doel deze waardevolle donatie in ontvangst mag nemen. En dit jaar viel de eer te beurt aan Stichting Veilig Onderwijs. Wij voelen ons bijzonder vereerd en dankbaar voor deze mooie erkenning.

Met deze genereuze schenking kunnen we onze inzet voor de sociale veiligheid op scholen verder versterken. Stichting Veilig Onderwijs streeft ernaar om een veilige en harmonieuze leeromgeving te creëren voor alle leerlingen en onderwijsprofessionals. We geloven dat veiligheid en respect essentiële bouwstenen zijn voor een succesvolle en positieve leerervaring.

Als Stichting Veilig Onderwijs streven we naar een wereld waarin elk kind, ongeacht achtergrond, identiteit of mogelijkheden, zich veilig en gewaardeerd voelt in de schoolomgeving. We werken nauw samen met scholen, docenten, ouders en beleidsmakers om effectieve strategieën te ontwikkelen en implementeren die de sociale veiligheid bevorderen.

Deze donatie zal ons in staat stellen om nog meer scholen te ondersteunen bij het ontwikkelen van beleid en protocollen die een positieve en inclusieve sfeer bevorderen. We zullen ook blijven investeren in voorlichting en preventie, die pesten en ander ongewenst gedrag aanpakken.

We willen Airproducts hartelijk bedanken voor hun gulle bijdrage en erkenning van ons werk. Het geeft ons positieve kracht om door te gaan en ons streven naar een veiligere leeromgeving voor iedereen voort te zetten.

Namens Stichting Veilig Onderwijs, willen we ook onze dank uitspreken aan alle betrokkenen, donateurs, vrijwilligers en partners die ons elke dag ondersteunen in ons belangrijke werk.

Samen kunnen we het verschil maken. Laten we blijven streven naar een onderwijsomgeving waarin iedereen zich gelukkig, beschermd en gerespecteerd voelt.

Els draagt het directiestokje over aan Natasja

Natasja Huisman is de nieuwe directrice van Stichting Veilig Onderwijs. Els Hendrikse heeft op 1 september haar taken overgedragen.

In het magazine Sociaal Veilig Onderwijs, dat eens per drie maanden verschijnt, stelt de kersverse directrice zich voor. Uiteraard wordt er ook teruggeblikt op het tijdperk-Hendrikse waarin de stichting steeds groter werd en een steeds grotere impact kreeg.

Natasja: “De stichting is een sterke en mooie organisatie, met een hele mooie doelstelling. Dat is allemaal de verdienste van Els: aan de kracht, de energie en de tijd die ze de afgelopen jaren in de stichting heeft gestoken. Stichting Veilig Onderwijs staat als een huis. En die stevige basis biedt veel mogelijkheden, veel uitdagingen om verder te gaan. En ook veel kansen.”

Einde van een tijdperk

Vijftien jaar lang was Els Hendrikse de bezielende kracht achter de stichting. Nu Natasja Huisman haar taken als directeur overneemt, blikt Els terug en kijkt vooruit. Hoe een negatieve ervaring uiteindelijk tot iets moois leidde.

“Stichting Veilig Onderwijs is inderdaad geboren vanuit een negatieve ervaring”, vertelt Els. “Mijn oudste dochter is heel lang gepest… …Ik zag mijn kind steeds verder afglijden. Mijn dochter die altijd vrolijk en behulpzaak was, veranderde in een hulpeloos wezentje”, vertelt Hendrikse in het magazine.

Hoe de oprichting en verdere professionalisering van de stichting tot stand is gekomen, leest u in het gratis magazine Sociaal Veilig Onderwijs die u hier onder aan kunt vragen. In dit magazine ook een groot interview met Natasja Huisman over haar uitdagingen bij Stichting Veilig Onderwijs.

Het Kompas heeft nu ook predicaat ‘Sociaal Veilige School’

Feest op CBS Het Kompas in Montfoort! Op woensdag 8 juni 2022 kreeg de school het predicaat ‘Sociaal Veilige School’ uitgereikt.

Het schoolbestuur heeft samen met onze beleidsmedewerker hard gewerkt om hun beleid op orde te krijgen, zodat dit in één oogopslag op een A4’tje zichtbaar is en tevens uitgevoerd kan worden.

Wij feliciteren het hele team en alle leerlingen van Het Kompas met deze waardering.

Els Hendrikse (l) en Kompas-directeur Wilbert Hoepel onthullen de plaquette