God knows what is hiding in this world of little consequence
Behind the tears, inside the lies
A thousand slowly dying sunsets
God knows what is hiding in those weak and drunken hearts
I guess the loneliness came knocking
No one needs…

Tekst People Help the People van Birdy.

De People Help the People-Award wordt sinds 2013 uitgereikt aan personen, scholen of organisaties die een initiatief hebben ontplooid om het onderwijs sociaal veiliger te maken.

Oorsprong

De People Help the People-Award is vernoemd naar de song van de Engelse singer/songwriter Birdy. Haar hit uit 2011 werd grijsgedraaid door Livia van Beelen. In maart 2012 maakte Livia na voortdurende pesterijen op dertienjarige leeftijd een einde aan haar leven.

In de afscheidsbrief aan haar ouders schreef zij: “Mij hebben jullie niet kunnen helpen, maar help alsjeblieft andere kinderen.” De boodschap die zij achter liet, is gebaseerd op de song People help the People van Birdy. Die is bestemd voor iedereen en voor de hele wereld.

Stichting Veilig Onderwijs heeft in overleg met de ouders de People Help the People-Award in het leven geroepen. Een onderscheiding die we willen uitreiken aan personen, teams, scholen die zich in het bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt bij het streven naar sociale veiligheid op school.

Postuum

Op de eerste ‘Iedere dag veilig onderwijs’-dag in 2013 is de eerste People Help the People-Award postuum uitgereikt aan Ingrid en Gerard van Beelen, de ouders van Livia. Zij zetten zich sindsdien met ons in om de boodschap van Livia uit te dragen. Gerard is daarbij voorzitter van de commissie Iedere Dag Veilig Onderwijs.

Ingrid en Gerard zijn in 2016 te gast geweest in de talkshow van Jeroen Pauw. U kunt deze uitzending HIER terugzien. In ons magazine van april 2021 kunt u een uitgebreid interview lezen met Ingrid en Gerard.

Bij de toekenning van de Award hoort ook een stoffelijke blijk van waardering. Deze wordt geheel belangeloos ter beschikking gesteld door Paul Brouwer van Flexicon. “Aan deze boodschap dragen wij graag bij, voor nu en voor ieder jaar weer, aan de hele wereld,” aldus Brouwer

Ontvangers van de Award

Joop Kessels. Regisseur van de film Wending. Trailer Wending

Geen uitreiking in verband met de coronacrisis.

Geen uitreiking in verband met de coronacrisis.

2019

Politieagenten Stephen Hervij en Melvin Jubitana uit Almere voor hun werk in het kader van sociale veiligheid voor de jeugd en school in de overtuiging dat hun bijdrage daarin als een olievlek moet werken.

2018

Piet Hartog, directeur van het West Friesland College (praktijkschool) in Grotenbroek voor het sociaal veilige pedagogische klimaat dat hij met zijn team in de school weet te realiseren.

2017

Suzanne van der Els, Janneke Melis en Linde Vos van het Rodenborch College voor het project Waar de rest begon. video

2016

Weilant College in Aalsmeer voor een project over het voorkomen van pesten, het gezamenlijk opstellen van gedragsregels en het tonen van respect met als hoogtepunt een spetterende musical.

2015

Neomi Lotte, docente Nederlands op het Oranje Nassau College in Zoetermeer voor haar blog Over de streep op Hetkind.org.

2014

Nicole van den Berg en Robin Gerritse, studenten journalistiek aan de Hogeschool Rotterdam voor hun film Quiet ( video).

2013

De eerste People Help the People-Award werd postuum uitgereikt aan Livia van Beelen.

Nomineren

Wilt u ook iemand, een school of een organisatie nomineren?