Podcast Het Pestlab: indringend en leerzaam

Twee maanden inmiddels is de podcast Het Pestlab in de lucht. En die is er zeker niet alleen voor mensen die gepest zijn. Iedereen heeft er wat aan, bezweert de Amsterdamse huisarts, schrijver en columnist Rutger Verhoeff. Samen met Jordi Welschen produceert en presenteert hij Het Pestlab.

Door Chris Reinders

Rutger Verhoeff foto: www.rutgerverhoeff.nl

De start van de podcast draaide om het verhaal van de twee makers. Zowel Verhoeff als Welschen is ervaringsdeskundige: beiden hebben een pestverleden. “We interviewden elkaar in die eerste aflevering over wat ons overkomen is,” aldus Verhoeff. “Indringend was dat en leerzaam. Maar dat geldt eigenlijk voor elk gesprek. Ik ben tot de conclusie gekomen dat er altijd iets inzit wat je kunt gebruiken in het dagelijks leven. Ook als je geen slachtoffer bent van pesten.”

In de daarop volgende uitzendingen ontvingen de makers onder meer René Veenstra, socioloog en hoogleraar aan de Rijksuniversiteit in Groningen. “Hij heeft zich verdiept in pesten: wat het is, hoe het ontstaat en hoe je het kunt voorkomen,” zegt Verhoeff.

Ook zanger Romain Doedens schoof aan in Het Pestlab. Eens was hij slachtoffer van pesten. Vorig jaar drong hij door tot de finale van het tv-programma Holland’s Got Talent. “Doedens vertelde in de desbetreffende aflevering van de podcast over zijn podiumangst: een gevolg van het pesten. Uiteindelijk heeft hij die dus wel knap weten te overwinnen.”

In hun podcast richten Verhoeff en Welschen zich in eerste instantie op de gevolgen die pesten kan hebben. Daarmee trekt Verhoeff de lijn door die hij ook koos in zijn in 2018 verschenen boek Laat je niet verpesten. Hoe word je sterker na een pestverleden? Daarin ook aandacht voor het leven na het pesten. Verhoeff beschrijft dat hij lichamelijke klachten kreeg, een depressie, een eetstoornis, een burn-out en moeite had met sociale interacties. Nog andere gevolgen hoort hij in zijn dokterspraktijk: patiënten die vanwege hun pestverleden verslaafd zijn geraakt aan drank of drugs. Suïcidale gedachten en zelfdoding zijn weer andere. Ook die zijn er.

In een later stadium besteden de makers aandacht aan de therapieën die er zijn om een pestverleden te verwerken. En die zijn er genoeg, constateerde Verhoeff al in Laat je niet verpesten. “We gaan die ook kritisch benaderen in Het Pestlab. Ik heb zelf meerdere therapieën gevolgd. Die hebben mij wel inzicht in mijn situatie gegeven, maar niet gebracht waar ik wilde zijn.”

De lengte van een uitzending van Het Pestlab varieert, maar is in de regel tussen de dertig en veertig minuten. De podcast is te volgen via Instagram en Spotify, of een van de vele andere podcastproviders.

Meer informatie op www.rutgerverhoeff.nl